Seitennavigation

vergroten Familie Kranenburg in Ost-Friesland_De Familie Kranenburg

Familie Kranenburg in Ost-Friesland_De Familie Kranenburg
© TourismusMarketing Niedersachsen GmbH / Familie Kranenburg

Ze maakten een rondreis door het Noorden van Nedersaksen in de week van 20 tot 25 juli, en testten een van de meest familievriendelijke regio’s vlak over de grens.

"Wat ons betreft is deze regio door Nederlanders nog onontdekt terwijl het zoveel mogelijkheden heeft. Het is een leuk alternatief voor een vakantie in eigen land."

Moin! Welkom in Ostfriesland!

Moin is de begroeting in Ostfriesland en hoor je overal. Soms ook moin moin, maar volgens de Ostfriesen zeggen alleen mensen die teveel praten dit! Hierbij ons verslag van onze 6 daagse rondreis die ons uitgebreid heeft laten kennismaken met Ostfriesland. Een aangename kennismaking wat ons betreft, die naar meer smaakt.

ONS VERBLIJF

Prima reis van Medemblik naar Leer. 2 Uurtjes dus heel  snel gegaan. We melden ons in het Hotel Ostfriesen Hof, waar ik voor het eerst m’n roestige Duits weer gebruik. Dat viel best mee! We krijgen een mooie grote kamer! Heel netjes en schoon en met een enorme grote en fijne badkamer. Boris is onder de indruk, ook van de 2 balkonnetjes. Carolin van Ostfriesland Tourismus komt ons daar ook begroeten en samen nemen we het weekprogramma door.

INTERACTIEF EN HIGH-TECH EXPO

In Leer bezoeken we ’s middags het Leeraner Miniaturland. Onze verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Het lijkt ons wat saai en misschien wat oudbollig. Niets was minder waar! Het gebouw en de expo lijken nagelnieuw (sinds 2011 in gebruik) en alles is interactief met knopjes, lichtjes, beweging en uitleg. Ook de opstapjes voor 5-jarige jongetjes ontbreken niet, dus het kost ons moeite om Boris ervan te overtuigen dat het niet nodig iss om elk knopje uit te proberen!

Pauze met koffie en heerlijke cheesecake met blauwe bessen (te lekker en te groot) en daarna nog de buitentuin met ook een kleine expo en speeltuin. Ook een groot succes. Voor ons ook overigens. Echt een leuke attractie.

DE UNIEKE OOST-FRIESE THEE CULTUUR

Dan naar het Büntinger Tee Museum. Anne Kea ontvangt ons daar en vertelt uitgebreid over de Ostfriese theecultuur. De Ostfriesen drinken 300 liter thee per jaar! Ze zijn daarmee de nummer 1 theedrinkers in de wereld. Wij Nederlanders staan op plaats 30 (of zoiets) met 55 liter.

De echte Ostfriese thee is een mengsel van diverse theesoorten. Voor Büntinger wordt deze jaarlijks samengesteld door speciale theeproevers die pas na een opleiding van zo’n 7 jaar klaar zijn om dit werk te doen. Ostfriese thee wordt geschonken op een bonkje witte kandij en afgetopt met een lepeltje room dat, tegen de klok in –zodat de tijd even stil blijft staan-, in de thee wordt geschonken. Het geeft een prachtige room’wolk’ in het kopje. Daarna mag je slurpend drinken, succes bij de kleintjes! Eerst drink je de room, dan proef je de thee en daarna steeds zoetere thee naarmate je dichter bij de bodem van het kopje en het klompje kandij komt. Gewoonte is om drie van zulke kopjes te drinken (thee was vroeger duur) en als je genoeg hebt, zet je je lepeltje in je kopje.

Het enthousiasme van Anne Kea is heel leuk om te zien. Ze heeft echt een passie voor de Ostfriest theetraditie en de geschiedenis ervan. Het leukste van het museum vindt zij de jurk met daaronder de smokkelwaar, zakjes thee, die er tijdens de oorlog voor zorgde dat vrouwen wijdbeens door de straten gingen! Ha ha ha!

ZEEHONDJE IN NORDDIECH

De volgende ochtend worden we om 11.00 uur in Norddeich verwacht, want dan worden daar de zeehonden gevoerd in het mooie nieuwe Seehund Station. Het Seehund Station is onderdeel van een aantal attracties bij elkaar. Je vindt er Ocean Wave, een Nationalpark Haus, Erlebnispark, Kinderspielhaus én een Spielplatz, een grasveld met daarop de leukste speeltoestellen voor kinderen. Verleidelijk voor Boris, maar wij willen wel het voeren van de zeehonden zien, dus toch maar doorgelopen.

In Norddeich worden ‘huilers’ opgevangen, jonge zeehondjes die door wat voor reden dan ook de moeder zijn kwijtgeraakt en wat hulp nodig hebben om volwassen te worden. Eenmaal volwassen gaan de dieren weer terug naar de Waddenzee. Het voeren is altijd leuk om te zien. Je kunt zien dat de zeehondjes weten dat er iets gaat komen en als de visjes eenmaal toegegooid worden, zwemmen ze om het hardst om een lekker hapje te pakken te krijgen.

OKKA KIDS CLUB: Na een broodje op het terras, zetten we Boris af bij Okka Kids Club om lekker te gaan knutselen. De Kids Club zit in het Kinderspielhaus en Boris heeft er helemaal zin in. We hebben hem dan ook met een gerust hart afgeleverd.

OP SEGWAY TOUR: Zelf gaan wij naar de SegTeam Norden waar we worden ontvangen door Carsten, communicatiemedewerker voor Norden en Norddeich. Hij begeleidt ons op de Segway Tour. Allereerst maar eens bekend raken met het apparaat. We hebben het beiden nog nooit gedaan. Een Segway is elektrisch aangedreven en beweegt zodra je je gewicht verplaatst. Ga je naar voren, dan doet de Segway dat ook. En hoe meer je naar voren hangt, hoe sneller je gaat. Achteruit gaat op dezelfde manier. Een beetje gek is dat er geen rem op zit én ook geen stuur! Remmen doe je ook door je gewicht naar achteren te verplaatsen en het sturen werkt als met een joystick. Het is even wennen en in het begin een klein beetje eng,  maar als je het eenmaal door hebt, is het niet moeilijk en gewoon erg leuk!

KINDERBOERDERIJ: We zijn in Tomtes Hof, een boerderij waar kinderen (en ouders) zelf de dieren kunnen voeren. De boerderij is erg oud maar helemaal ingericht op educatie. Het is heel leuk om te zien hoe de kinderen betrokken werden bij het voederen en dat ze verteld wordt hoe om te gaan met verschillende dieren.

FUITURISTISCH ENERGIECENTRUM

Na een lekker en uitgebreid ontbijtbuffet vertrekken we de volgende dag naar Aurich voor een bezoek aan het Energie Bildungs und Erlebnis Zentrum. Aangezien ik zelf bij een energiebedrijf werk, heb ik daar wel zin in. Rond 10.00 uur komen we aan bij een nagelnieuw en futuristisch uitziend gebouw naast een locatie van Enercon, windmolenbouwer, duidelijk te zien aan de enorme rotorbladen die op het terrein liggen. Binnen vernemen we dat het gebouw echt net geopend is. We krijgen een sleutel die we op de expo overal kunnen inpluggen om dingen te activeren en spellen te doen. Naast de expo over energie en verduurzaming stonden er een aantal elektrische auto’s, is er een binnenplaats met aantal interactieve onderdelen en was een deel van het gebouw ingericht door Enercon. Zo kun je bijvoorbeeld de binnenkant van een windmolenkop bekijken. Echt indrukwekkend. energie. De uitkijktoren gaf een mooi uitzicht over de omgeving. De expo was geweldig. Mooi, high tech, interactief én beschikbaar in diverse talen! projectie wordt vertoond.

DE BOOT NAAR LANGEOOG

Die middag nemen we in Bensersiel de boot naar Langeoog. De overtocht duurt zo’n 45 minuten. Op Langeoog aangekomen kijk je je ogen uit want daar word je opgewacht door een treintje! Die brengt je 2 kilometer verder naar het dorp, waar we worden ogevangen door gids Joke ( hier een mannennaam ). Joke levert ons bij Inselhotel Kröger af voor het inchecken en komt ons rond 17.00 uur daar weer ophalen voor een fietstochtje op het eiland. Voor ons dus nog wat tijd om het dorp en het nabijgelegen strand te verkennen. Mooi hoor!

HET EILAND: De fietstocht voert door het dorp waar Joke uitleg geeft over alle faciliteiten en mogelijkheden. Het dorp is nog volop in ontwikkeling. Omdat het toeristenseizoen steeds langer wordt, mensen komen niet alleen meer in de zomer naar het eiland, wordt er ook aandacht besteed aan tijdsbestedingen voor als het weer wat minder is. Er is bijvoorbeeld een bibliotheek, een zwembad en een indoor kinderspeelplaats. Deze dingen zijn grotendeels gefinancierd doordat men de toeristenbelasting iets verhoogd heeft. Voordeel voor de toerist is, dat je met je Langeoog kaart (die je ook gebruikt voor de boot) gratis toegang hebt tot deze faciliteiten. Een echte win-win oplossing.

MET SCHEPNET DE WADDEN OP

Na een korte rit naar Wilhelmshaven melden wij ons bij het UNESCO-Weltnaturerbe Wattenmeer Besucherzentrum. Dit ook weer nieuw en met een mooie expo. Het centrum bevindt zich precies achter de promenade van Wilhemshaven tegenover het marine museum. In het centrum worden we rond 12.00 uur, met nog een aantal andere ouders met kinderen, opgehaald door onze waddengids. Zij vertelde kort iets in het centrum voordat we, met schepnet en bakjes, over de promenade het wad op lopen. Het wad is ook hier niet echt pruttig maar meer zanderig zodat je er goed op kunt lopen.

We verzamelen, krabben, krabbenscharen, schelpjes en zeewier. De vangst wordt in bakjes water verzameld. Wel leuk om te doen hoor, zelfs voor de ouders.

IN DE CANADESE KANO

Na een snel maar heerlijk broodje vis op de promenade stappen we in de auto op weg naar de opstapplaats voor de paddeltour. Er staat een Canadese kano voor ons klaar met 2 grote en 1 kleine peddel, 3 zwemvestjes en een paar tonnetjes om onze spulletjes waterdicht in op te bergen. Volgens eigenaar Karsten een peddeltocht van 3 tot 3,5 uur. Maar hoe vinden we dan de weg? Nou het is aldoor rechtdoor, kan niet missen. Ok…

Dus wij aan de peddel in een toch wel wiebelige kano. Gerrit vermaakte zich ook wel, maar ik vond het toch iets minder. De route is inderdaad alleen maar rechtdoor door een kanaal met af en toe een flauw bochtje. De totale tocht iss 13,8 kilometer. Maar ja, we moesten toch van Sande naar Friedeburg, dus stug door peddelen dan maar.

We kunnen terugkijken op een erg leuke kennismakingsreis naar Ostfriesland!

Het weer zat enorm mee maar het is een regio waar onder alle weersomstandigheden genoeg te doen is voor jong en oud. Op vrijwel alle plekken waar we geweest zijn hadden we wel langer willen en kunnen blijven. Wat ons betreft is deze regio door Nederlanders nog onontdekt terwijl het zoveel mogelijkheden heeft. Het is een leuk alternatief voor een vakantie in eigen land. Je rijdt er zo naar toe, de mensen zijn heel vriendelijk, de sfeer gemoedelijk, verblijf is niet duur en er is heel veel te doen.

Vind uw vakantie

Evenementen, accomodaties en aanbiedingen voor u.