Seitennavigation

Familie van der Klooster

Actieve vakantie in Weserbergland en Harz

vergroten Familie van der Klooster in Weserbergerland en Harz_Familie van de Klooster

Familie van der Klooster in Weserbergerland en Harz_Familie van de Klooster
© TourismusMarketing Niedersachsen GmbH / Familie van der Klooster

Zij genoten van 17 tot 24 oktober 2015 van een actieve vakantie met het hele gezin in de toeristische regio’s Weserbergland en Harz.

"We wilden met het gezin even weg in de herfstvakantie. Er even helemaal  uit, maar niet te ver rijden. Bij toeval kwamen we in Nedersaksen terecht. Gelukkig, want wat is het daar mooi en wat is er veel te beleven!"

HET AFWISSELENDE LANDSCHAP

Het leuke aan deze Duitse regio is dat het landschap zo afwisselend is. Het ligt aan de Noordzeekust maar heeft ook bergen, bos, heide en steden. Voor elk wat wils. Wij hebben tijdens onze week in Nedersaksen twee streken bezocht, Weserbergland en de Harz. We ontdekten daar dat het najaar ook heel mooi kan zijn. Nedersaksen lijkt gemaakt voor de herfst. De bomen kleuren elke dag meer brons, koper en goud. ’s Ochtends hangt de nevel boven de heuveltoppen en ’s middags geeft de zon een warme kleur aan de rotsen en vakwerkhuisjes.

HET LAND VAN DE SPROOKJES

Weserbergland staat bekend als de streek van de sprookjes. In Hamelen staat bijvoorbeeld bijna alles in het teken van de rattenvanger. Wij bezoeken de kamer van Assepoester bij de burcht van Polle en zijn in Bodenwerder in het museum dat is gewijd aan de baron van Munchhausen. Daar komen we er tot onze verrassing achter dat de ‘leugenbaron’, bekend uit de kinderboeken, echt heeft bestaan. En hij vertelde helemaal geen leugens, maar verzon gewoon hele grappige en spannende verhalen. Een groot deel van de Deutsche Märchenstrasse loopt  door Weserbergland. In veel dorpen en steden worden sprookjes uitgelicht. In musea, galeries, burchten en  (openlucht)theater.

ONS VERBLIJF

We slapen in een ruim, licht, schoon appartement op vakantieboerderij en hooihotel Sander. We willen graag terugkomen in de zomer, want dan kun je daadwerkelijk slapen op het hooi in de speciaal daarvoor ingerichte stal. De kinderen willen zeker erg graag terug, want die vinden het geweldig om op het erf te spelen, mee te helpen met het voederen van de kippen, varkens, poezen, konijnen en paarden en elke ochtend een stukje paard te rijden, terwijl Boer Sander de leidsels vasthoudt. We hebben nog lang niet alles gezien van de streek, dus nog meer reden om nog eens terug te gaan.

ONVERMOEIBAAR IN HET KLIMPARK

Voor kinderen is er in Weserbergland van alles te beleven. We hebben geklommen in klimpark Rocktree, dat onvermoede kwaliteiten in onze zoon tevoorschijn toverde. Met zijn vader begon hij bij het makkelijkste van zeven parcours en gezamenlijk rondden ze zelfs het allermoeilijkste parcours zeven af. Zijn zusje vermaakte zich ondertussen met de baan voor kleine kinderen en met het blotevoetenpad.

WILDPARK NEUHAUS

Herten, wolven, wilde katten en lynxen bezochten we in wildpark Neuhaus. We deden een ommetje van iets meer dan een uur en kregen zowaar de kans om een ‘selfie’ met een hert te maken. In het wildpark zagen we ook een leerzame en spannende roofvogelshow en kreeg onze zoon de kans een valk op zijn arm te laten landen.

DE GROTTEN VAN SCHILLAT

Het Schillat Hohle is ontstaan toen bij afgravingen grotten werden ontdekt, 45 meter onder de grond. Met een glazen lift daalden we af in de verschillende aardlagen, tot we in de gigantische kuil van de afgraving gewoon in de buitenlucht stonden.

OP DE RODELBAAN

Boven het dorp Bodenwerder is een rodelbaan van anderhalve kilometer aangelegd. Het zou een flinke klim naar boven zijn, maar gelukkig word je met slee en al omhoog getrokken. Kun je onderweg nog genieten van het uitzicht. We genoten van de snelheid en de wind in ons gezicht. En nog eens en nog eens!

IN PRETPARK RASTILAND

Ook in het pretpark Rastiland was een snelle bobbaan voor snelheidsmaniakken, plus nog veel meer attracties. Rastiland is een knus familiepretpark voor alle leeftijden. Er zijn rustige en wat wildere attracties. Wij hebben plezier gehad in de Laser Planet, een attractie die we nog nooit ergens anders hebben gezien. Met laserstralen en licht- en geluidseffecten is er in en tunnel een parcours uitgezet, dat je zo snel mogelijk moet volgen. Gelukkig zijn er drie moeilijkheidsgraden, ook een voor beginners.

ONS TWEEDE VERBLIJF

We reden we daarna verder naar Bad Harzburg, waar we het luxe, maar vooral kindvriendelijke hotel Plumbohm onze uitvalsbasis voor de volgende dagen zou worden. De kinderen zijn niet gewend aan roomservice en housekeeping en kwamen er tot hun grote verrassing achter dat hun bed niet alleen was opgemaakt door een vriendelijk kamermeisje, maar dat ze al hun rondslingerende knuffeldieren op bed had gelegd en had toegestopt.

EEN LYNX VOOR DE DEUR: Voor de deur van hotel Plumbohm staat een bronzen beeld van een lynx. Die hadden we in Neuhaus al zien lopen, maar nu zagen we ze van dichtbij gevoederd worden. Het was een flinke wandeling om bij de voederplaats, bovenop de Burgberg, te komen, maar het was het absoluut waard. Wat een prachtige dieren.

WANDELPAD TUSSEN DE BOOMTOPPEN: Bij Bad Harzburg is net het Baumwipfelpfad, een wandelpad tussen de boomtoppen geopend. Erg mooi vormgegeven, met leuke en leerzame doe-dingen voor de kinderen. Met de kabelbaan gingen we terug naar beneden.

ONTDEKKING VAN DE HARZ: De volgende dag namen we een andere kabelbaan, om bovenop de ErlebnisBocksberg te komen. Daar kun je zien dat de Harz ook in de winter een goede vakantiebestemming is. We zagen skipistes, maar omdat die nog groen waren, sjeesden wij de berg af in een rodelbaan. Met de mountainbike kon ook, want dat zagen we onderweg veel mensen doen.

WERELDERFGOED ERTSMIJN RAMMELSBERG

Bij Goslar ligt de ertsmijn Rammelsberg, die tot 1988 in gebruik was en nu  op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat. Wij kregen een rondleiding door de bijgebouwen en het gangenstelsel en zagen de plekken waar George Clooney en Matt Damon twee jaar geleden de Hollywoodfilm The Monuments Men filmden. Tijdens onze wandeling door de donkere kronkelgangen van de mijn, diep in de berg, leken we af en toe de houwelen van de vele mijnwerkers te kunnen horen en waren we onder de indruk van het grote waterrad.

ARCHEOLOGISCH AVONTUUR ONDER DE GROND

Een andere donkere gang was bij het HöhlenErlebnisZentrum. Honderden meters diep de berg in, waar vleermuizen hangen te slapen en stalagmieten op dwergenhuisjes en dieren lijken. We ontmoetten er de oudste familie van Europa, behorende bij een clan waarvan de botten ruim 3000 jaar verborgen lagen in de krappe Lichtensteingrot, tot archeologen ze vonden. Een gang uit de grot is nagebouwd, om doorheen te kruipen en te ervaren hoe nauw dat is. Inderdaad erg nauw.

THERMAALBADEN IN WASSERWELT SEHUSA

Omdat kinderen niet alleen dingen willen zien, maar ook doen, hebben we ook Sehusa Wasserwelt bezocht, een overdekt zwembad met thermaalbaden, een kinderbad, duikplanken, de spectaculaire glijbaan Crazy Cone en een saunalandschap.

GLOWGOLF MET LICHTGEVENDE BALLETJES

Ook hadden wij en de kinderen het erg naar onze zin in Glowgolf Harz. Het is leuk om glowgolf te spelen, met lichtgevende balletjes, clubs en (gelukkig) een lichtgevende pen bij de scorekaart. Bovendien keken we onze ogen uit bij de schitterende vormgeving van de banen en zaal. Met lichtgevende verf waren decors geschilderd die passen bij het thema Harz: mijnen, bossen, vakwerkhuisjes en sprookjes. Tijdens de uitleg bleek de eigenaar Nederlander te zijn. Erg makkelijk!

EEN WANDELING WAAR ZELFS DE KINDEREN ZEN VAN WERDEN

We reden naar Braunlage, dat hoog in de berg ligt en eruitziet als een knus wintersportdorp. Vlak buiten het dorp is het Naturmythenpfad aangelegd. Een wandelroute langs en door een bos met steeds een activiteit als een puzzel, een schommel of een luisterhoorn om de kinderen te vermaken en de volwassenen te wijzen op het mooie van het natuurgebied. Het pad voerde langs een schitterend meer, waar zelfs de kinderen even helemaal zen werden. De wandeling werd afgesloten met een lunch met specialiteiten uit de Harz. Heerlijke gekruide rookworst, spek Härzer kaas en vers zuurdesembrood. Dat hadden we wel verdiend.

WE ZIJN NOG LANG NIET UITGEKEKEN EN KOMEN TERUG!

We hebben besloten terug te komen. In de zomer willen we naar Wesenbergerland en in de winter naar de Harz. En vooruit, omdat we het seizoenenkwartet compleet willen, komen we ook nog eens terug in de lente!

Vind uw vakantie

Evenementen, accomodaties en aanbiedingen voor u.