Fahrattraktion Ausfahrt, mit Blick auf das Kundencenter und die Auto Türme., © Autostadt/ Udo Geisler
© Autostadt/ Udo Geisler

Autostadt Wolfsburg


Sinds de opening in 2000 luidt het motto van Autostadt in Wolfsburg “Mensen, auto’s en wat hen beweegt”. Wat is het nu precies dat jaarlijks meer dan twee miljoen mensen beweegt om een bezoek te brengen aan het communicatieplatform van het Volkswagen-concern? Niet alleen autofans worden aangetrokken door het thema- en avonturenpark, maar ook kunst- en cultuurkenners, fijnproevers, architectuur- en designliefhebbers. Bijzonder populair is een uitstapje naar het Mittellandkanal met de hele familie − voor een onvergetelijke dag of zelfs een heel weekend. Want Autostadt biedt veel meer dan alleen maar auto’s: bezoekers zijn op 363 dagen per jaar (in 2020: 364 dagen) welkom in deze wereld van de mobiliteit.

ZeitHaus: het automuseum met diverse merken

Een dag in Autostadt biedt heel wat mogelijkheden: het ZeitHaus is een van de meest populaire plekken van het autothemapark. De collectie van het automuseum bevat ca. 250 voertuigen van meer dan 60 verschillende merken: van het Benz Patent-motorvoertuig nummer 1 tot Model T van Ford, van de Bugatti Atlantic tot de Kever van Volkswagen. De collectie omvat ca. 100 voertuigen die de ontwikkeling van de auto op een toonaangevende manier hebben beïnvloed. Omdat de young- en oldtimers vaak bij klassieke rally’s en ritjes worden ingezet, brengt het ZeitHaus regelmatig veranderingen aan in de collectie. Alle voertuigen zijn mobiliteitsmijlpalen op het gebied van technologie, ontwerp, productie of conceptie.

Autoavontuur op buitengewone trajecten

De offroad-kwaliteiten van de Volkswagen Touareg, Amarok, Tiguan en T-Roc en van de Škoda Karoq en Kodiaq kunnen de bezoekers aan den lijve ondervinden op een veeleisend terrein: op beide terreinparcoursen bevinden zich hindernissen zoals greppels, traptreden of een reusachtige wip die de rijvaardigheid van de bezoekers op de proef stellen en garant staan voor puur rijplezier. Het veiligheidsparcours combineert een indrukwekkend autoavontuur met oefeningen voor veilig rijden, op een nat wegdek of op een gladde berg. Dankzij de actuele en vernieuwende elektromodellen en hybride voertuigen in het wagenpark is het voor bezoekers mogelijk om duurzame mobiliteit zelf te ervaren: ze zijn namelijk beschikbaar voor gratis proefritten.

LEVEL GREEN − het idee van duurzaamheid

Wie beïnvloedt de manier waarop wij vandaag leven, het leven van de komende generaties? De permanente tentoonstelling LEVEL GREEN − het idee van duurzaamheid nodigt bezoekers uit om na te denken over de ontwikkeling van onze toekomst. De tentoonstellingsruimte wordt gekenmerkt door een netachtige structuur die is afgeleid van het bekende PET-symbool. Dit creëert een verbinding tussen de 26 multimediale en interactieve tentoonstellingsstukken, die aanzetten tot reflectie en daarnaast achtergrondinformatie geven over sociale, economische en ecologische verbanden. De verschillende aspecten van het thema duurzaamheid inspireren de bezoeker om zelf een standpunt in te nemen ten opzichte van een duurzame samenleving.

Goed eten in Autostadt: biologisch, regionaal en seizoensgebonden

Heerlijke en gezonde voeding staat in Autostadt op de eerste plaats. De keukens van de negen Autostadt-restaurants maken gebruik van ecologische en seizoensgebonden producten, het biologische aandeel ligt bijna op 100 procent. Duurzaamheid, verantwoordelijk handelen en een bewustzijn voor de regio vormen de basis voor de relatie met de langetermijnpartners. Dagelijks worden brood, pasta en ijs vers gemaakt op drie eigen productieplaatsen. Op de menukaarten staan zowel vitale (met vis en vlees), vegetarische als veganistische gerechten met ieder hun eigen, unieke smaken.

In het hotel The Ritz-Carlton bevinden zich drie restaurants: één van deze restaurants is Aqua. Sven Elverfeld is er chef-kok, het restaurant kreeg drie Michelinsterren en geniet wereldwijde faam. De concepten van Terra en Deli sluiten aan op de gerechten in Autostadt: ook hier stammen de voedingsmiddelen van de productie van kleine en micro-ondernemingen.

Cultuur en kunst op eersteklas niveau

Tijdens de zomer en winter lokken shows aan het Mittellandkanal talrijke bezoekers. Het drijvende eiland in de haven, livemuziek en interactieve formules in heel het park- en lagunelandschap zorgen tijdens de zomer voor de juiste vakantiestemming bij kinderen en volwassenen. Aan het einde van het jaar verandert Autostadt ten slotte in een betoverend winterlandschap, met ijsdansvoorstellingen, een uitgebreide wintermarkt, echte sneeuwheuvels en een grote schaatspiste.

Autostadt Wolfsburg

Stadtbrücke
38440 Wolfsburg
Telefoon: +49 (0) 800 / 288678238

naar de websiteE-mail schrijven

Heenreis plannen

Plan hier uw heenreis naar “Autostadt Wolfsburg” met Google Maps.