Hoe vaak stap je op de fiets?

Dagelijks. Ik ben een dagelijkse fietser. Ik raakte al heel vroeg betrokken bij de lokale vereniging ADFC en tegenwoordig ben ik ADFC-districtsvoorzitter voor ca. 200 leden in Graafschap Bentheim. Veel van mijn collega’s gebruiken hun fiets ook in hun dagelijks leven.

Reis je ook wel eens met de trein/auto of ben je alleen onderweg met de fiets?

Als het moet, gebruik ik natuurlijk ook wel eens de auto. Ik reis heel graag met de trein omdat ik die tijd dan goed kan gebruiken voor andere dingen en op een ontspannen manier langere afstanden kan overbruggen. Om ter plekke mobiel te zijn, neem ik dan ook graag mijn vouwfiets mee. Verder probeer ik om alle wegen met mijn fiets af te leggen en geniet ik van de onafhankelijkheid en bewegingsmogelijkheid op de fiets.

Waarom is Graafschap Bentheim bijzonder geschikt om te fietsen?

Vooral als ik van een tocht uit het buitenland naar het graafschap terugkeer, merk ik heel duidelijk hoe mooi en fietsvriendelijk onze regio is, in tegenstelling tot vele andere landen en regio’s. Er zijn hier fantastische fietsroutes met goed gemarkeerde fietspaden en een infrastructuur die fietsen bevordert: bijv. het meenemen van een fiets in de bus, parkeermogelijkheden voor fietsen, etc.

Het is gewoon heel normaal als je in het graafschap de fiets gebruikt of zoals ze het hier zeggen: de “Fietse”.

Hoe komt het dat de regio zo fietsvriendelijk is en hiervoor vaak wordt bekroond? Wat maakt de regio “fietsvriendelijk”?

Ik zei eerder al dat het hier gewoon heel normaal is als je de fiets gebruikt. Dat komt zeker ook door het feit dat Nederland om de hoek ligt. De regio is vlak en de afstanden niet groot. Er zijn overal fietsroutes die rechtstreeks naar de bestemming leiden en goed toegankelijk zijn.

Toen ik vanwege mijn beroep enkele jaren in een grote stad woonde, was je ofwel fietser of automobilist. Je moest eigenlijk voor een verkeersmiddel kiezen. In het graafschap ben je beide. Ook automobilisten zijn tenminste in het weekend vaak enthousiaste fietsers. En dit samenspel is ook merkbaar in het dagelijkse leven. Het is hier gewoon normaal dat je fietst. Het is ontspannend en rustgevend om je dagelijkse traject met de fiets af te leggen.

Natuurlijk zijn er ook stevige factoren die zorgen voor onze “gecertificeerde” fietsvriendelijkheid. Dat hebben onze lokale politici al snel ingezien en hebben deze ideeën dan ook steeds in de praktijk gebracht. Op straat worden ze vaak herkend als ze zelf met de fiets onderweg zijn.

Wat is bijzonder mooi en uniek aan deze regio? Waarom moeten reizigers hun vakantie hier doorbrengen of een tussenstop maken?

Naast het fietswegennetwerk zijn er heel wat waterwegen en kanalen die ideaal zijn voor fietstoeristen en die zorgen voor vlakke trajecten. Momenteel bestaat de bewegwijzering in Graafschap Bentheim uit bestemmings-, tabellen- en tussenwegwijzers. De introductie van een knooppuntensysteem door het gehele district bevindt zich momenteel in de implementatiefase, waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van fietstoeristen en de lokale bevolking. Dat betekent dat Graafschap Bentheim aan het begin van het volgende fietsseizoen ook een uniform bewegwijzeringssysteem zal hebben in alle regio’s, waardoor fietstochten flexibel gepland kunnen worden.

In de naburige regio’s staat momenteel ook de introductie van een knooppuntensysteem op de agenda die waarschijnlijk wordt geïmplementeerd in 2020/21, zodat de routes over de districtsgrens in de toekomst met elkaar verbonden kunnen worden.

Het graafschap is aangesloten op verschillende internationale (langeafstands)fietsroutes (bijv. Vechtetalroute, Oranierroute). De steden van het graafschap beschikken vaak over historische attracties (bijv. burcht Bentheim) of stadskernen met een groot toeristisch aanbod. In het graafschap ben je ooggetuige van de succesvolle verandering in de textielindustrie. Bovendien is de regio goed bereikbaar met de trein en auto.

Het graafschap zorgt voor een blik over de grens, geeft een indruk van “typisch Duits en typisch Nederlands”, biedt gastvrijheid en onthaasting.

Enkele fietstochten leiden ook over de grens naar het buurland Nederland ...

Dat klopt. Vaak merk je niet eens dat je de voormalige landsgrens overschrijdt. Dat is het speciale aan op verkenning gaan in andere regio’s. Drenthe en Overijssel zijn bezienswaardige regio’s die je horizon verruimen en bieden veel toeristische mogelijkheden.

Vrienden die me bezoeken, zeggen vaak: het lijkt hier wel Nederland! En Nederlanders vinden het graafschap “typisch Duits”. Dat is volgens mij waarom het graafschap zo bijzonder is. Wij hebben iets van beide landen!

Je schrijft een online dagboek over fietsen – en dat zijn geen saaie berichten, het gaat er soms best spannend aan toe: in ruisende vaart schoot ik naar beneden. Rechts en links van de weg was er een klein muurtje, zodat ik de weg niet gecontroleerd kon verlaten. Bij een korte blik op de snelheidsmeter gaf deze ondertussen een snelheid van 70 km/h(!) aan. Ik hoopte nog steeds dat ik de weg ergens via een afrit of grindbed kon verlaten en vloog naar beneden. ... het verhaal eindigt met: 18 mei beschouw ik nog steeds heel bewust als mijn tweede verjaardag!

In mijn blog www.radetappen.de schrijf ik over mijn avonturen op de fiets. Ik leerde fietsen toen ik 4 of 5 jaar was en ben er nooit mee gestopt. Natuurlijk beleef je als dagelijkse fietser heel wat spannende en grappige dingen. Ofwel in het graafschap, op weg naar het werk, in mijn vrije tijd of tijdens mijn tochten in heel Europa. Deze avonturen en ervaringen heb ik ondertussen in een boek samengevat, namelijk “Die außergewöhnlichen Radtouren eines Bürokraten” (De buitengewone fietstochten van een bureaucraat). Daarover schrijf ik ook in mijn blog.

Mijn blog is het ideale middel om deze dingen samen te brengen, te beschrijven en deze over het algemeen positieve ervaringen en avonturen toegankelijk te maken voor andere fietsers.

Toen enkele jaren geleden de schijfremmen van mijn fiets het begaven tijdens een pasafdaling in de Griekse bergen heb ik inderdaad deze heel gevaarlijke situatie meegemaakt. Ik had geluk dat ik deze grenssituatie heb overleefd.

Hoe heeft deze ervaring jou veranderd?

In de eerste plaats voelde ik diepe dankbaarheid toen ik in het ziekenhuis realiseerde wat er was gebeurd. En tot op de dag van vandaag geniet ik van mijn leven en sta ik elk jaar bewust even stil bij de datum 18 mei. Ondertussen is deze ervaring een fijne herinnering geworden.

Je was met de fiets ook al in Wit-Rusland, Rome en Jeruzalem en hebt Frankrijk, Italië, Griekenland en Turkije doorkruist. Dat had je al veel vroeger moeten doen, schrijf je nu. Heb je over het algemeen de ervaring dat je te veel nadenkt en later spijt hebt dat je iets niet hebt gedaan?

Dat verwijst meer naar de manier waarop je ook extreme lange fiets- of avontuurlijke reizen kunt realiseren. Namelijk in etappes! Daardoor was het voor mij, ook ondanks mijn beroep, mogelijk om met de fiets een bestemming te bereiken van enkele duizenden kilometers verderop. Tijdens mijn vakantie in het graafschap vertrok ik in de geplande richting. De eindbestemming van de etappe na één of twee weken wordt dan het volgende jaar het beginpunt voor de volgende vakantie-etappe. Zo bereikte ik bijv. Gomel in Wit-Rusland en ook Jeruzalem, Istanbul, Rome, e.d.

Al 12 jaar komt de “Grafschafter Liegeradfraktion” (Ligfietsfractie van het graafschap) samen, een groep die gepassioneerd en graag ligfietst. Wat is er zo bijzonder aan ligfietsen? Voor iemand die dat nog niet heeft uitgeprobeerd, lijkt het nogal gevaarlijk.

Strikt genomen is ligfietsen zelfs minder gevaarlijk dan het rijden met een gewone fiets. Want als je valt, dan val je niet zo diep en altijd met je benen naar voren. Dat is helaas bij het gewone fietsen niet het geval.

Het bijzondere aan ligfietsen is het hoge comfort en de hogere gemiddelde snelheid. Je kunt zeer lange afstanden afleggen zonder vermoeidheid en pijn aan je zitvlak, schouders of handpalmen en dat in een veel hogere snelheid dan met een normale “staande” fiets. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Het belangrijkste is dat je je goed voelt op de fiets.

In de loop der jaren heeft zich een groep ligfietsers gevormd die een keer per week samenkomt in onze regio en vertrekt met de ligfiets op “ooghoogte”. Daarvan genieten we allemaal en we verheugen ons op de wekelijkse fietstocht. In het graafschap is dat trouwens een typische vrijetijdsactiviteit. Veel groepen, buren of vrienden komen ‘s avonds na het werk nog samen voor een ritje.

Hoeveel fietsen heb je en op welke rijd je het liefst?

Momenteel heb ik acht fietsen (vroeger had er zelfs nog veel meer). Daaronder alleen al 4 tandems die ik heb ondergebracht bij mijn kinderen die elders wonen. Op die manier ben ik daar ook met mijn partner mobiel. Verder heb ik nog een vouwfiets (als ik onderweg ben met de trein), een bakfiets voor grotere transporten, boodschappen, etc., een driewielerligfiets en een toerligfiets met twee wielen voor mijn verre fietsreizen. Met deze fiets ben ik al van Graafschap Bentheim door heel Europa naar Jeruzalem gefietst, maar ook door Polen en Wit-Rusland.

De coronapandemie heeft ook invloed gehad op het fietsen: mensen waren en zijn steeds vaker onderweg met de fiets, genieten op deze manier van de natuur en blijven sportief. Kun je ons een route aanraden die heel uitdagend is en eentje die heel kindvriendelijk is?

Nou ja, de omvang van de uitdaging bepaal je zelf. In onze regio kun je zeer ambitieuze langere en ook inspannende (fiets-)tochten maken. Er zijn zelfs heuvelachtige routes in de regio. Uit deze regio komen niet voor niets enkele goede fietssporters aan beide zijden van de grens die altijd weer de ideale omstandigheden vinden voor ambitieuze trainingsrondes.

Onze trajecten zijn in ieder geval heel kindvriendelijk. Je kunt hier veel avonturen langs het traject inplannen en zo meepikken: bijv. een bezoek aan de Dierentuin Nordhorn, een burchtbezichtiging in Bad Bentheim, de Bronzezeithof (Bronzen Tijdperkboerderij) in Uelsen of de fietsveerboot in Neuenhaus, waar je je op de fiets met de hand kunt voorttrekken over de “Dinkelsee”. En dat is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden. Er valt nog veel, veel meer te ontdekken in het graafschap.

 

Status: juni 2020